loading...
مژدگانی به کسی که برای من در بیمارستان کار کمک بهیاری پیدا کند
شهر راز بازدید : 61 شنبه 02 مرداد 1395 نظرات (1)

 

مژدگانی ویژه:

سلام من دختر جوانی هستم جویای کار اگه کسی بتونه برای من در یکی از بیمارستانهای خصوصی شیراز کار کمک بهیاری جور کنه اولین حقوقم رو به عنوان هدیه به ایشون تقدیم می کنم.

من مدرک کمک بهیاری دارم و لیسانس هستم ممنون میشم اگه آشنا یا معرف در بیمارستانهای خصوصی شیراز دارید منو معرفی کنید چون واقعا نیاز به کار دارم.

 هم خیره هم ثواب داره برای من که محتاج این کارم لطفا کمک کنید منم هدیه ای ناقابل بهتون تقدیم می کنم.

شماره تماس: ۰۹۳۷۹۲۵۷۵۵۱

شهر راز بازدید : 47 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

توصیه های قبل از سفر به طبیعت: 

قبل از سفر در مورد مقصدی که قرار است برویم مطالعه کنیم

 سعی کنیم به جای برداشتن کتاب های متنوع و سنگین، یادداشت ‌هایی از مهم ترین دانستنی ها در مورد منطقه سفر را به همراه آورده و ضمن مطالعه در مسیر، اطلاعات خود را با دیگر همسفران به اشتراک بگذاریم.

در سفرهای طبیعت گردی سعی کنیم همیشه سبک ‌بار باشیم.

 سبک بودن کوله سفر به ما کمک می‌کند انرژی کمتری مصرف کرده و یاد بگیریم لوازم غیرضروری را که هیچگاه به کارمان نمی ‌آید بی جهت در کوله خود جاسازی نکنیم. همچنین بدانیم نباید با برداشتن وسایل، لوازم و پوشاک زیاد و متنوع موجب تحریک حس خود کم بینی و ضعف اقتصادی جامعه میزبان شویم. 

مدارک مورد نیاز و کارت شناسایی خود را در کیسه پلاستیکی قرار داده و در جای مناسبی از کوله جاسازی نماییم تا در صورت بارش باران آسیب نبینند. 

انتخاب نوع کفش در یک اردوی طبیعت‌گردی بسیار مهم است

 در صورتی که اردو با پیاده روی در طبیعت همراه است یا صعود از کوه یا تپه مورد نظر است و یا امکان حرکت در آب وجود دارد باید برای هر مورد کفش مناسب به همراه داشت. 

سعی کنیم لباس های ساده، بدون زرق و برق، زود خشک شو، آستین بلند و به رنگ های نزدیک به رنگ طبیعتی که در آن سفر می کنیم بپوشیم که باعث جلب توجه بیش از حد مردم محلی نشود. لباس هایی به رنگ زیتونی، سبز و کرم برای مناطق سرسبز و لباس ‌هایی به رنگ کرم، قهوه ‌ای، خاکستری و بی رنگ برای بیابان گردی و کوه نوردی. و به طور کلی از پوشیدن لباس هایی به رنگ جیغ مانند قرمز، بنفش، زرد و سبز فسفری خودداری نماییم.

 

همچنین لباس‌هایمان را مناسب فصلی که در آن سفر می‌کنیم انتخاب نماییم. انتخاب یک لباس مناسب فصل که حجم و وزن کمتری داشته باشد موجب سبک ‌بار بودن در سفر نیز می ‌شود. حتما جوراب اضافی در سفرهای طبیعت‌گردی به همراه داشته باشیم. 

همیشه مقداری فضای خالی در کوله خود برای خرید سوغات از جامعه محلی درنظر بگیریم چون یکی از اهداف اکوتوریسم، کمک به اقتصاد جامعه محلی است.

سعی کنیم هیچ وسیله الکترونیکی از جمله لوازم صوتی و هدفون با خود برنداریم و در طول سفر از صداهایی که در طبیعت بکر وجود دارد از جمله صدای وزش نسیم، حرکت شاخ و برگ درختان، حرکت آب در رودخانه و ریزش آبشار لذت ببریم. همچنین صحبت کردن با مردم محلی و تبادل فرهنگ با آنان را در برنامه خود بگنجانیم تا تجربیات جدیدی از سفر کسب نماییم.

 

همراه داشتن یک یا دو بطری آب خصوصا در فصول گرم سال برای ورود به طبیعت ضروری است در در صورتی که در مسیر حرکت یا محل اردو چشمه آب آشامیدنی سالم وجود دارد مربیان باید قبل از اردو دانش‌آموزان را در جریان بگذارند تا از حمل بیهوده آب خودداری شود. 

سعی کنیم قبل از سفر در مورد زبان و لهجه مردم محلی کمی تحقیق کنیم و الفاظ معمولی آنان مانند سلام و خداحافظی، تشکر و... را یاد بگیریم. 

همیشه چند پاکت پلاستیکی در ابعاد مختلف در کوله خود داشته باشیم. این پاکت ها برای بازگرداندن و تفکیک لباس های تمیز و کثیف، همچنین بازگرداندن زباله از محیط طبیعی به شهر مورد نیاز است. 

یادمان باشد ما در مقابل طبیعت و محیط زیست مسئولیم. هم برای امروز و هم برای آینده. در طبیعت طوری رفتار نکنیم که گویی خودمان آخرین نفری هستیم که از این مواهب زیبا استفاده می کنیم. همیشه محیط را همانگونه که هنگام ورودمان دیده ‌ایم ترک کنیم.

 

هنگام حرکت در طبیعت حتماً به صورت ستونی و در راه مشخص و پاکوب شده قدم برداریم و هرگز پراکنده حرکت نکنیم تا گل ‌ها و گیاهان بیشتری از بین نروند. همچنین به حیوانات کوچک، حشرات و پروانه های رها در طبیعت آزار نرسانیم. بخاطر داشته باشیم وجود همه این موجودات برای طبیعت بسیار بسیار مفید است. 

لوازم کوچک ولی ضروری را فراموش نکنیم: کرم ضد آفتاب تهیه شده از مواد طبیعی، نخ و سوزن، عینک و کلاه آفتابی، لیوان، چاقوی جیبی، قاشق و چنگال، مسواک، چراغ قوه، و لوازم بهداشتی شخصی. 

یک مداد و دفترچه یادداشت کوچک برای ثبت خاطرات و اطلاعات خاص سفر به همراه داشته باشیم.

شهر راز بازدید : 549 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

آبشار رمقان (کوهمره سرخی شیراز)

سرچشمه این آبشار چشمه ساران شاه ابوالخیر است. در کوهپایه کوه آهکی سلامتی از میان ریشه های درختان بلند، تنومند و کهنسال درختان چنار آبی پاک، زلال و گوارا از دل زمین می جوشد، در حوضچه ای جمع می شود از زیر پل روستا عبور می کند و وارد شالیزارهای سرسبز و خرم برنج می شود.

این رود روان و این نهر خروشان پس از سیراب کردن شالیزار ها و مزارع به انتهای دشت می رسد و از یک پرتگاه کوهستانی با ارتفاعی در حدود 60 الی 70 متر که سراسر پوشیده از جنگل است، پائین می ریزد و به رودخانه جره می پیوندد.

آبشار تماشایی رمقان در باغ های انار و مزارع اهالی روستا، مکانی بسیار مناسب و به قول گردشگران محلی دنج برای تمام کسانی است که قدم در راه طبیعت می گذارند و می خواهند در دامن پاک دشت و دمن، دمی بیاسایند و نفسی تازه کنند.

شما هم اگر قصد دارید سفری به این روستا داشته باشید، بسم ا.. بگویید و دل به دریا بزنید مسیرش از جاده کازرون است. به سه راهی کهمره سرخی که رسیدید، حدودا 25 الی 30 کیلومتر جاده خاکی به سمت جنوب را پشت سر می گذراید تا به این روستای خوش آب و هوا برسید. مطمئنا به شما خوش خواهد گذشت.

این اثر طبیعی گردشگری در دو قدمی تل نمکدان رمقان قرار دارد (این جاذبه گردشگری زمین شناسی اولین بار توسط حقیر درسال 1389 معرفی شده است) و همسایه دیوار به دیوار پل تاریخی سبوک است

شهر راز بازدید : 101 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

تنگ تیزاب  سپیدان:

تنگ تیزاب در ۲۹ کیلومتری شمال غرب شهراردکان فارس، مرکز شهرستان سپیدان و ۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

در این تنگ رودخانه‌ای جاریست که آب آن از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد.

تنگ تیزاب گذرگاه یکی از شعبه‌های رودخانه بشار است.

 این رودخانه آبی شیرین دایمی دارد و مورد استفاده شرب و کشاورزی است.

گونه‌های مختلف ماهیان بومی نیز در آن دیده می شوند.

تنگ تیزآب از پوشش جنگلی مناسب برخوردار است و درختان آن را بیشتر بنه، بادام، بلوط و بید تشکیل می ‌دهند.

تنوع گونه‌های درختی و عبور یک رودخانه دایمی از جمله ویژگی ‌های این منطقه‌اند.

تنگ تیزآب تابستان‌های خنک و خوش آب و هوا و زمستان‌هایی سرد ولی قابل تحمل دارد.

طبیعت کوهپایه‌ای توأم با پوشش جنگلی و رودخانه دایمی، منظره‌ای زیبا را در دل تنگ تیزاب به وجود آورده و جاذبه‌های این گردشگاه را فزونی بخشیده است.

 راه کوهستانی ممسنی ـ سپیدان از کنار این تنگه عبور می ‌کند.

معمولا در فصل‌های مساعد به ویژه در بهار، در ورودی این تنگ کمپ هایی دایر شده و چادرهایی برای اقامت نصب می گردد که مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
آدرس:
۲۹ کیلومتری شمال غرب اردکان فارس.

شهر راز بازدید : 71 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

سرآسیاب :

این مکان تفریحی در شمال شهر سیدان و در کنار باغات انار و گردوی آن واقع شده است. این مکان محل خروج آب یک چشمه می باشد که در سالهای گذشته از سوی سازمان میراث فرهنگی استان بهسازی شده است .

شهر راز بازدید : 321 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

تنگ خوش(تنگ خشک ) سیوند

تنگ خوش(تنگ خشک ) سیوند: این تفرجگاه طبیعی در فاصله 30 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مرودشت و در روبروی دهستان سیوند واقع شده و بصورت تنگه ای است با طول تقریبی 20 کیلومتر و عرض 2 کیلومتر که دارای پوشش گیاهی انبوه و چشم نوازی از درختان بنه ،ارژن، بادام کوهی و کیکم می باشد و بکر و دست نخورده است . این تفرجگاه بسیار زیباست ، معادن سنگ دوره هخامنشی و کتیبه دوره پهلوی در محدوده این دره واقع شده است . - سد سنگی دا ریوش : این بنای تاریخی که در زمان هخامنشیان ساخته گردیده نزدیک به سد خاکی داریوش یا درودزن شمال غربی شهرستان مرودشت در بخش کامفیروز واقع است .زمانی که می خواستند سد خاکی درود زن را بسازند چون این بنای قدیمی زیر آب پنهان می گشت آن را از محل اصلی خود جدا کرده و به محلی دیگر در همان نزدیکی سد خاکی انتقال دادند .این بنا طریقه سد سازی در دوران هخامنشی ار به نمایش می گذارد .

شهر راز بازدید : 269 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

بقعه متبرکه حضرت ایوب نبی(ع) :

 در 42 کیلومتری شهرستان مرودشت و 78 کیلومتری شمال شیراز در مسیر جاده " سد درودزن" و در دامنه "کوه ایوب" و مجاورت روستای چمنی" بقعه متبرکه حضرت ایوب نبی(ع) " و همسرش" بانو بی بی رحیمه" قرار دارد ، چشمه ای با صفا با دو حوضچه کوچک و بزرگ و درختان کهنسال زیادی که در کنار بقعه قرار دارد روح انسان را جلا می بخشد ، از قدیم الایام زوار زیادی از راههای دور و نزدیک و کشورهای همجوار جهت دعا و نیایش و گذراندن تعطیلات به این مکان مقدس می آیند بطوری که سالانه 30000 هزار نفر از این محل دیدن می فرمایند. در گوشه دیگری از این مکان درختچه های موجود است که از دور شبیه گوسفند و به گله " ایوب نبی (ع)" معروف است . این مکان دارای امکانات آب ، برق می باشد و به جهت قدمت زیاد ساختمان ، اداره اوقاف مرودشت در سال 1371 طرح جامع آن را تهیه و بر اساس آن شروع به عملیات عمرانی آن نمود از جمله این فعالیتها: تسطیح تپه ها، ایجاد فضای سبز، محوطه سازی،پارکینگ،نصب اسباب بازی، احداث سرویس بهداشتی ،لوله کشی محوطه، ساخت غسالخانه ، سکوبندی محوطه ، تخریب ساختمان قدیمی و تجدید بنای جدید با زیر بنای حدود 400 متر مربع که مراحل پایانی آن در حال انجام است. - مجموعه سد درودزن : این تفرجگاه طبیعی در فاصله حدود 90 کیلومتری شمال غربی شهرستان مرودشت و در منتهی الیه قسمت جنوبی بخش کامفیروز قرار دارد و در این مکان علاوه بر وجود دریاچه مصفا و بزرگ درودزن طبیعت بکر و چشم نواز اطراف سد ،وجود جنگلهای طبیعی و امکانات دیگر مجموعه از جمله هتل و مجموعه اقامتی آن و امکانات دریاچه گردی از جمله مزایای آن مجموعه می باشد که هر ساله پذیرای میهمانان زیادی می باشد.

شهر راز بازدید : 197 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

جنگلهای دشت موک فیروزآباد:

شهرستان فیروزآباد در فاصله 90 کیلومتری شهرستان شیراز قرار دارد و جنگلهای دشت موک نیز در فاصله 40کیلومتری فیروزآباد واقع شده و کارخانه سیمان این شهرستان نیز در همین حوالی قرار دارد.

به گزارش مهر، استان فارس سه ناحیه از پنج ناحیه رویش جنگلی را در خود جای داده که شامل زاگرسی، ایران تورانی و خلیجی و عمانی است که جنگلهای دشت موک در عرصه ناحیه ایران تورانی قرار دارد.

برابر بررسیهای صورت گرفته این عرصه مساحتی حدود 12 هزار و 500هکتار را به خود اختصاص داده و دارای گونه هایی نظیر بنه، بادام، کیالک، ارژن و.. است و از نظر بارنگی سالیانه نیز با متوسط سالانه 560 میلی متر وضعیت به نسبت مناسبی را در مقایسه با خشکسالیهای اخیر به خود اختصاص داده ضمن اینکه با بررسی ظاهری پوشش درختی منقطه می توان به وجود درختان کهنسال متعددی در این جنگل نیز پی برد.

شهر راز بازدید : 59 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

تنگ هایقر فیروزآباد:

تنگ هایقر در موقعیت جغرافیایی N283943 E524202 در استان فارس واقع است. تنگ هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزآباد و بعد از روستای رودبال واقع شده است. این تنگ ما بین شهرهای قیر و کارزین در جنوب غربی جهرم واقع در استان فارس است. طول تنگ در حدود 8 کیلومتر است و رودخانه قره آقاج در بستر آن جریان دارد. عملکرد زمين ساخت پويا در اين بخش از رشته کوه زاگرس تاقديس هاى زيادى پديد آورده است. تنگ هايقر يک برش در پهناى تاقديس ده‌بين است که نخست عملکرد زمين ساخت آن را پديد آورده و سپس فرسايش آب آن را گسترش داده و ژرف نموده است. ديواره هاى بلند دره، رودخانه پرآب جارى در کف آن و پژواک صداى پرندگان، منطقه اى کم نظير پديد آورده که بسترى ارزشمند براى گردشگرى طبيعت به شمار مى رود. اين تنگ در سازندهاى آسمارى – جهرم شکل گرفته است.

شهر راز بازدید : 151 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

کوه برز و منطقه سیاهچال فیروزآباد

منطقه برز کوهی است با طبیعتی بکر و شگفت انگیز و جنگلهای انبوه و حیات وحشی بینظیر که در مسیر فیروزآباد به فراشبند در حدود 35 کیلومتری شهر فیروزآباد در شمال غربی آن واقع شده است.

سیاهچال نیز منطقه ای در این کوهستان فوق العاده می باشد که به واقع میتوان گفت جاذبه های طبیعی آن جزو زیباترین های ایران می باشد.

برای رسیدن به این مناطق بکر و طبیعی پس از انتخاب جاده فیروزآباد به فراشبند ،بعد از تنگ خرقه قبل از دشت کل و در واقع بین تنگ خرقه و دشت کل که حدودا 30 تا 35 کیلومتر از شهرستان فیروزآباد فاصله دارد، میتوانید به این طبیعت وحشی برسید. البته حدود دوساعت پیاده روی نیز نیاز دارد. هنگامی که از سمت تنگ خرقه به سمت باچون حرکت کنید، منطقه برز و سیاهچال در سمت راست شما قرار دارد.

سیاه چال نامی است که گذشتگان ما بر این قطعه زیبا از سرزمین ایران نهاده اند. قطعه ای که در واقع با از بین رفتن قطعه ای از بدنه خود به وجود آمده است. هر نابودی فنا نیست و این را در سیاه چال به وضوح می توان دید. سیاه چال قلبی تپنده در میان کوههای فیروزآباد است که صدای طپش آن را کوهنوردان و علاقمندان به گردشگری در طبیعت، با گوش جان و دل می شنوند.

با دیدن این منظره، بهشتی را در ذهن خود تجسم میکنید که از دست این دنیا به این گوشه پناه آورده است. آرامش، هدیه این بهشت به شماست که با زیبایی هایش چشمان شما را نوازش می دهد. وجود منطقه ای پر از لاله های واژگون واقعا این سرزمین را فریبنده و زیبا می نمایاند.

در چگونگی به وجود آمدن این پدیده اقوال گوناگونی وجود دارد، ولی آنچه از ظاهر موجود میتوان برداشت کرد این است که دو عامل می تواند دلیل وجود این پدیده شود:

یک- در اطراف سیاه چال تا فاصله چند کیلومتری روی سر کوه دانه های ریزی مانند شن از جنس آلیاژ مس و آهن وجود دارد که هیچگونه سنخیتی با جنس خاک آنجا نداشته و به صورت پاششی در اطراف پخش است که نشان از برخورد شهاب سنگی عظیم دارد که ترکشش به اطراف پخش شده باشد و شاید این یک دلیل باشد .

دو- در پایین سیاه چال و همچنین در دیواره های آن چشمه های کوچکی وجود دارد که شاید در گذشته پر آب تر بوده و همچنین حفره ای در پایین یک سنگ بزرگ دیده میشود که نشان از وجود راههایی به لایه های زیرین است. شاید شسته شدن خاک لایه های زیرین سنگهای کوه و عاملی چون زلزله باعث به وجود آمدن این چاله شده باشد که البته با توجه به نوع سنگهای دیواره این عامل کمی دور از ذهن است.

لازم به توضیح است که معمولا افراد علاقمند تحت عنوان گروههای کوهنوردی به این منطقه می روند، ولی این گروههای کوهنوردی میتواند در قالب گروههای خانوادگی نیز باشد و نیاز به تخصص بسیار بالای کوهنوردی ندارد.

همچنین علاقمندان می بایست در منطقه سیاهچال احتیاط لازم را نسبت به احتمال وجود بعضی خزندگان مثل مار رعایت نمایند.

به قطع میتوان گفت که منطقه برز و سیاهچال فیروزآباد بهشتی گمشده می باشد که امید است با معرفی هرچه بهتر این طبیعت و ایجاد امکانات هرچه بهتر برای بازدید این منطقه بسیار زیبا و جالب، این قطعه از بهشت زمینی بهشتی آشنا باشد و از گمنامی به در آید

علاقمندان عزیز در نظر داشته باشند که معمولا افراد تحت عنوان گروههای کوهنوردی به این منطقه می روند، ولی این گروهها میتواند در قالب گروههای خانوادگی و دوستان نیز باشد و نیاز به تخصص بسیار حرفه ای کوهنوردی ندارد.
بدلیل نیاز به پیاده روی حداقل دوساعته جوانب احتیاط را بعمل آورید و وسایل مورد نیاز از قبیل نوشیدنی و غذای سبک به همراه داشته باشید.
در منطقه سیاهچال احتمال وجود برخی خزندگان از قبیل مار وجود دارد، لذا دوستان بازدید کننده احتیاط لازم را بعمل آورند تا بازدیدی به یاد ماندنی و خاطره انگیز داشته باشند

آدرس: کیلومتر 35جاده فیروزآباد به فراشبند، بین تنگ خرقه و دشت گل.

شهر راز بازدید : 229 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

تنگ خرقه فیروزآباد

تنگ خرقه دره‌اى سرسبز و خرم در شهرستان فيروزآباد است. اين دره که پوشش جنگلى زيبا، چشمه‌سارهاى فراوان و باغ‌هاى پربار دارد، يکى از گردشگاه‌هاى ديدنى استان فارس است. افزون بر اين، بقعهٔ‌ امام‌زاده خرقه، در اين دره به آن جنبهٔ زيارتگاهى نيز بخشيده است. قلعهٔ‌ خرقه نيز به نوبهٔ‌ خود در جذب ايرانگردان علاقه‌مند به آُثار تاريخى بسيار مؤثر است. از مکان هاي سياحتي و طبيعي فيروزآباد مي توان به آبشار تنگ خرقه، چهل چشمه حنيفقان، رودخانه تنگاب، رودخانه کنارسياه، تنگ هايقر و چشمه رنجبيران نام برد.
آبشار خرقه فيروزآباد در موقعیت جغرافیایی
E5232 N2854 در استان فارس واقع است. این شهر در ۱۰۳۵ کیلومتری تهران و 100کیلومتری جنوب شیراز ,240 کیلومتری شمال بندر عسلویه قرار گرفته و در منطقه‌ای کوهستانی با آب و هوایی معتدل قرار دارد.شهر کنونی فیروز آباد در ۳ کیلومتری جنوب شرقی یک اثر تاریخی به نام گور که توسط اردشیر بابکان، بنیان گذار سلسلهٔ ساسانیان ساخته شده، واقع است. گور مرکز منطقهٔ اردشیر خوره بوده‌است که عربهای مسلمان آن را در سال ۲۸- ۲۹ ه.ق. تسخیر کردند. آثار تاریخی زیادی در این شهر وجود دارند که اکثراً به جا مانده از دورهٔ ساسانی اند. خرقه (فیروزآباد)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد در استان فارس ایران است.

شهر راز بازدید : 169 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

روستای حصار- آبشار حصار

روستای حصار یکی از زیباترین روستاها در بخش درودزن در شهرستان مرودشت فارس می باشد، وجود آبشارهای متعدد از جمله آبشار زیبای حصار که از چشمه ای در روستای دشتک به طرف حصار سرازیر  می شود زیبایی این روستا را صد چندان کرده است. در مسیر این رودخانه وجود آسیابهای آبی که در قدیم برای آرد کردن گندم به کار می رفته است به چشم می خورد.

در گذشته به خاطر اینکه این روستای کوچک محصور در میان باغات گردو و بادام  با دیوارهای بلند بوده که در چهار گوشه دیوارها چهار برجک نگهبانی وجود داشته و تنها راه ورود و خروج به این روستای کوچک از راه دروازه چوبی .بزرگی انجام می شد این روستا را “روستای حصار” نامیده اند

راه رسیدن به روستای حصار:

وقتی از شیراز به سمت مرودشت حرکت کنید نرسیده به ورودی مرودشت(پل خان) یک راه فرعی به سمت چپ وجود دارد  که مسیر اصفهان و اقلید و کامفیروز و درودزن و دشتک را از مسیر مرودشت جدا می کند. وقتی وارد این جاده ی انحرافی بشوید(این جاده مسیر کمربندی مرودشت است) از اولین فرعی سمت راست که ادامه مسیر بدهید از مسیر اصفهان خارج و وارد مسیر اقلید، کامفیروز، درودزن و دشتک خواهید شد.

شهر راز بازدید : 35 چهارشنبه 19 اسفند 1394 نظرات (0)

تفرجگاه رنجان

 

در مدخل ورودی تنگ چوگان از طرف شمال دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی است که درصورت سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت می تواند به یکی از قطب های گردشگری شهرستان تبدیل شود.

 

در این تفرجگاه وجود چشمه پر آب و طبیعی رنجان عامل اصلی زیبایی و جلب عموم مردم گردیده بطوری که در ایام تعطیلات مختلف سال و به خصوص نوروز پذیرای مسافران زیادی است.

 

این چشمه که بخش مهمی از آب رودخانه شاپور و زمین های اطراف را تامین می کند در جبهه جنوبی شهر فعلی نودان در کنار سینه کوه دوان قرار گرفته است.

شهر راز بازدید : 57 شنبه 15 اسفند 1394 نظرات (0)

کوه دراک

ایران - فارس - شیراز روبه روی شهرک آرین

دراک کوهی است در شهر شیراز که از غرب این شهر آغاز شده و با گذشتن از شمال غرب شهر ادامه یافته و به روستای علی آباد منتهی می شه.

بنایی در قلهٔ کوه ساخته شده که در آن مشخصات کوه و قله به صورت مکتوب بر روی یک لوح وجود داره.

قله این کوه حدود ۲۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داره و وجه شمالی آن معمولا از اوایل آذر تا اواخر اسفند پوشیده از برفه.

شهر راز بازدید : 69 شنبه 15 اسفند 1394 نظرات (0)

گردشگاه میان کتل

ایران - فارس - شیراز در مجاورت جاده قدیم شیراز، کازرون و در فاصله ۱۸ کیلومتری دشت ارژن

گردشگاه میان کتل که در قشمت شرقی دشت ارژن قرار داره در واقع زیستگاه گوزن زرد ایرانیه .

پوشش خاص گیاهی و آب و هوای معتدل این منطقه در همه سال میزبان علاقمندان به طبیعته.

ارتفاعات برفگیر اطراف دره در فصل زمستان برای انجام تفریحات زمستانی مناسبه.

شهر راز بازدید : 75 شنبه 15 اسفند 1394 نظرات (0)

گردشگاه چشمه فیلی:

ایران - فارس - شیراز حاشیه شرقی دانشکده دامپزشکی، مسیر ورودی به دشت بانش.

در مسیر ورودی به دشت بانش، در محدوده شرقی دانشکده دامپزشکی شیراز یک گردشگاه ۶۰ هکتاری هست که خیلی ها برای تفریح این منطقه رو انتخاب می‌کنن.

گردشگاه چشمه فیلی بیرون از منطقه قرق شده باجگاه قرار گرفته ومحیط جالبی داره که پر از دشت و دامنه وکوه‌های کم ارتفاعه حیوانات کوچک و بزرگ زیادی رو میشه توی این دامنه ها دید و محل مناسبی برای عکاسی از طبیعته.

شهر راز بازدید : 89 شنبه 15 اسفند 1394 نظرات (0)

تنگ خانی:

کنار رودخانه قره آغاج که حدود ۲۹ کیلومتر از شیراز فاصله داره تنگه خانی رو می بینین که نزدیکش هم روستای دارنگون قرار گرفته.

اینجا خوراک گردشگراییه که به ورزش های کوهستانی علاقه دارن هوای بهار وتابستونش هم کم نظیره.


راستی راه ارتباطیه این تنگه هم آسفالته و از اون مهمتر آب آشامیدنی و برق هم داره که از روستای دارنگون میاد.

شهر راز بازدید : 145 شنبه 15 اسفند 1394 نظرات (0)

 چشمه ریچی:

چشمه ریچی یکی از مراکز تفریحی شیراز است که در میان اهالی این منطقه شناخته‌شده و معروفه.
این چشمه در منطقه کوهمره سرخی زاگرس و در
۳۵ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. وجود درختان متعدد از جمله بلوط و صنوبر از ویژگی‌های طبیعی این چشمه‌است که آن را به‌صورت یک گردشگاه منطقه‌ای و پررونق درآورده است.

شهر راز بازدید : 47 شنبه 15 اسفند 1394 نظرات (0)

غار پری یاغی

غار پری یاغی در ۳۰ کیلومتری شرق شیراز واقع شده. ابعاد دهانه این غار ۲×۱ متره و برای ورود مناسبه.

درون آن با مساحتی در حدود ۱۵۰۰ متر مربع همانند سالن سرپوشیده ای هست که به وسیله طبیعت ایجاد شده. عمق غار پری یاغی در حدود ۵۰ متره و ستون های استالاگمیت زیبایی در آن وجود داره.
شهر راز بازدید : 59 شنبه 15 اسفند 1394 نظرات (0)

 

روستای قلات:

 این روستا در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز و در منطقه ای با صفا وکوهپایه ای در کنار چشمه ای زیبا و در انبوهی از درختان و باغهای سر سبز قرار داره.

مردم این روستا با زندگی نیم سنتی به کشاورزی و دامداری و باغداری و بعضی ها به کسب و کار و حرفهٔ گیوه بافی مشغول هستند؛ گویش مردم این روستا بازماندهٔ فارسی میانه جنوب غربی است.
در این روستا بناهایی وجود داره که قابل ضبط و حفظ می باشد از جمله کلیسای روستا است که این کلیسا توسط مسیونرهای مذهبی بین دو جنگ جهانی اول و دوم ایجادشده که دیوار خارجی آن در شرف تخریب است. از آثار به جا مانده دیگر حمامی است که پیرمردان قدیمی معتقدند سعدی در آن استحمام کرده که آن هم در آستانه خراب شدن است.

شهر راز بازدید : 189 سه شنبه 04 اسفند 1394 نظرات (0)

آثار و بناهای تخت جمشید:

داریوش در زمان صلح یشتر به مسافرت در ایالات اشتغال داشت و اگر در جایی اقامت طولانی می­کرد پارس ( فارس ) را ترجیح می داد. به همین علت در پارس در محلی که امروزه به تخت جمشید معروف است بناهای زیادی ساخته است. تخت جمشید در مرودشت فارس در یک فرسنگی خرابه های استخر واقع است. آثار مهم تخت جمشید باقی مانده ارگ یا قلعه ای است که اسکندر آتش زد، بعضی از این آثار نزدیک قلعه واقع است. اسکندر این ارگ را آتش زد تا به ایرانی ها و یونانی ها بفهماند که سلطنت هخامنشی ها خاتمه یافته ولی باقیمانده آثار آن 23 قرن است که به صدها هزار نفر از عظمت و جلال دیرین خود حکایت ها کرده.

خرابه های شهر پارس مرکب است از خود صفه تخت جمشید و بقایای شهری که سابقآ صفه را احاطه داشته.

صفه:

صفه از طرف شرق در دامنه کوه رحمت قرار دارد، سطح صفه به شکل مربع مستطیل است، طول بزرگترین ضلع آن 450 متر و عرض آن کمتر از 300 متر است و سطح صفه 130 هزار متر مربع است. سه جهت صفه در خود کوه تراشیده شده ولی قسمت اعظم آن از سنگهای بزرگی است که از سنگستان روی خود صفه استخراج کرده اند و بدون ملاط به وسیله گیره های آهن دم چلچله ای با یکدیگر پیوند یافته. خود صفه کار داریوش اول است. سطحها و بلندی های مختلف دارای یک نوع آب دررو زیرزمینی است که در سنگ کنده شده. در پای کوه چاه بزرگی است اما از خاک و آوار پر شده. راه آبی را هم می توان دید که در سنگ کنده شده، راه آب با خود صفه هم سطح است و می توان احتمال داد که این مجرا آب آشامیدنی به قصر می رسانده. در زمان قدیم حصار و بارویی صفه را احاطه داشته این دیوارها از خشت بنا شده بود و 5 متر ضخامت داشته.

پله کان بزرگ:

دو پله کان بزرگ تنها راهی است که به بالای صفه هدایت می کند. در بالا به وسیله دیوارها بین سر پله کان و سردرجلو خان کوچکی تشکیل می شده و در اینجا آثار یک نرده فلزی که به دور سر پله کان می گشته دیده می شود.

سردر بزرگ:

سردر بزرگ برای ورود به درون حصار راه منحصر به فرد بوده ولی در کوچکی نیز نزدیک زاویه شمال غربی وجود داشته و چنانکه دیده می شود فرصت نیافته بودند تمام قسمت های کوه را که خارج از صفه است از آنجا بردارند. امروزه حیوانات باربر را از این راه بالا می برند.

سردر عبارت است از سطح مربعی که سقف آن را روی چهار ستون زده اند. در اینجا دو در است: یکی در خارجی که دو طرف آن یک جفت گاو بزرگ است و دیگری در داخلی که دو طرف آن را از گاوهای بالدار با سر انسان ساخته اند. راه عبور از این سردر بوده. پایه در سوم نیز به همین عظمت در دیوار جنوبی نمایان است. کتیبه ای در اینجا خشایارشا را بانی سردر بزرگ معرفی می کند.

آپادانا:

سطح تالار بار که معروف به آپادانا است 4 متر از سطح سردر بزرگ بلندتر ساخته شده و برای رسیدن به آن یک پله کان دو طرفی موجود است، دیوارها به نقوشی مزین است و در اینجا کتیبه ای از خشایارشا دیده می شود.بین پهلوهای پله کان دو طرفی، در وسط، شکل هشت نفر مستحفظ هخامنشی نقش شده که در دو صف روبروی یکدیگر ایستاده اند و پیش روی آنان فضایی است که برای کتیبه ای تهیه شده بود و در مثلثهای انتهای پیش بست صورت شیری که گاوی را می درد و نقش یک ردیف درخت سرو کنده شده.

حجاری های دیوارهای پیش بست مجلسی بزرگ را نشان می دهد: در دست راست، صف طویلی است از نمایندگان ملل مختلف تابعه که در عید نوروز باج خود را آورده اند و در دست چپ نیز صفوف طویلی از مستحفظین پارسی، مادی و خوزی که منتظر دسته های مذکور می باشند. ترتیب اقوام باجگذار عبارت است از: 22 مجلس که در سه ردیف مرتب شده و حد فاصل آنها در خطوط افقی رشته های گل و بوته و در خطوط عمودی ردیف درختان سرو است. تصویر خود پارسیان ( ایرانیان ) جزء این دسته ها نیست چون آنان از پرداخت هر گونه باج معاف بودند. اولین آنها مادی ها هستتند، دومی خوزیان، پنجمی بابلیان، ششمی آسوریان یا فینیقیان و هجدهمی هندیان الخ. در دست چپ دسته هایی دیده می شوند که به سه ردیف افقی مرتب اند. اینها مرکب اند از: لشکریان نیزه به دست و تماشاچیانی به اشکال مختلف. در میان اینها پارسیان، مادی ها، خوزها، پیاده نظام، کمانداران، سواران و لشکریان ارابه دار مشاهده می شوند. این مجلس بزرگ که مرکب از 22 لوحه تصویر است برای دانستن وسعت مملکت هخامنشی ها و نژاد و قومیت ملل تابعه ( ملتهای تحت فرمان هخامنشیان ) و جغرافیای سیاسی آن بسیار مهم است.

قصر آپادانا دارای تالار مرکزی مربعی بوده که سقف آن بر روی 36 ستون در شش ردیف زده شده بود. ارتفاع هر ستون 18 متر و قطر پای آن 2 متر است. سرستونها شامل اصل سرستون، قطعه ای به شکل مارپیچ و سنگی به شکل بالا تنه دو گاو که پشت به پشت داده اند، است که تیرهای سقف بر آنها قرار گرفته بود.

قصر صد ستون:

قصر مذکور با دو سردر بزرگ هم سطح بنا شده، با وجود تعداد زیاد ستون ها سطح مجموع این بنا از سطح تمام بنای آپادانا کمتر است. گذشته از تالار مرکزی جایی را نمی توان به طور قطع تشخیص داد مگر رواق شمالی، در رواق شمالی دو اتاق کوچک وجود داشته. سقف تالار مرکزی بر 10 ردیف ستون قرار گرفته و هر ردیف عبارت از 10 ستون بوده، پا سنگهای آنها به جا مانده اما خود آنها خراب شده. در این قصر در هر دیوار دو در است و جرزهای آنها به نقوش بسیار مهمی مزین. نقش جرزهای دو دری که از تالار رو به رواق شمالی باز می شود چهار مرتبه مجلس بار شاهی را نمایش می دهد. این مجلس نیز به وسیله رشته های گل و بوته به قسمت های مختلف تقسیم شده. در پایین پنج ردیف مستحفظ روبروی یکدیگر ایستاده اند، در وسط محل عبوری را باز گذاشته اند که از آن می بایست به حضور شاهنشاه رسید. در بالا دیده می شود که شاهنشاه روی کرسی با دو نفر از امرای مملکت زیر شادروانی نشسته. دو نفر از ارباب مناصب در دو طرفش قرار گرفته اند و یک نفر مادی که دارای منصب بزرگی است در حضور شاه بار یافته. بالای این مجلس هیکل بالدار اهورا مزدا منقوش است. دو در به قرینه این دو در، در جدار عقب ساخته شده و باز چهار بار می نماید که شاه بر سریر زیر شادروانی نشسته و تنها یک پیشخدمت در عقب ایستاده. اینجا کرسی سلطنت بر تختی قرار گرفته، کف این تخت بر سه ردیف مجسمه که کلآ 28 تا است و ملل مختلفه ممالک را نشان می دهد قرار گرفته. 14 تن بر نبش راست و 14 تن بر نبش چپ نقش شده. این نقوش می رساند که این نوع بناها قصر بار بوده و نمایندگان تمام ممالک از آن جا می گذشتند.

چهار در دیگر در طرفین تالار صد ستون شاهنشاه را که به جدال مشغول است نشان می دهد: در یک جا با یک گاو کوهی، در جای دیگر با شیری، بعد با دیوی بالدار که سر شیر دارد و دم و پنجه عقاب و بالاخره با هیکل دیگری که سرش سر یک مرغ شکاری و دمش دم عقرب است. می توان حدس زد که مقصود از این تصویر این باشد که شاه به سمت نماینده اهورامزدا با چهار مخلوق اهریمن در نزاع است.

اندرون:

صحن جلو با سر در بزرگ ( سردر داخلی ) ناتمام است. دو قصر بار قسمت عمومی و رسمی یعنی بیرونی بوده و بقیه ابنیه تمامآ به قسمت خصوصی یعنی اندرونی تعلق داشته.

سه دری:

اندرون جز بوسیله این بنا راهی به خارج نداشته، هنوز برپاست و عبارت است از: تالار مربعی که سقف آن سابقآ بر چهار ستون قرار گرفته بود. در ورودی که رو به مشرق باز می شود مزین است به نقشی منحصر به فرد و بسیار غریب: پادشاه بر سریر جلوس کرده و آن بر تختی است که بر 28 نفر نماینده اقوام ممالک قرار گرفته. پشت سر شاه، شاه دیگری با همان تجمل و زینت شاهانه ایستاده و دست را بر پشت سریر شاه نهاده. تعبیر این نقش این است که شاهی که نشسته داریوش اول است و شاه ایستاده خشایارشا است که به ولیعهدی منصوب و به بنای تخت جمشید ( پارسه ) مأمور گشته. دو در طرفین شاه را نشان می دهد که از قصر بیرون می آید و در  دنبال او دو چاکر با چتر، بخوردان، عطردان و غیره روانند. این بنا کلیه قصرهای کوچک اندرونی را که در طرف مغرب واقع است از قصرهای بزرگ بیرونی در شمال و مشرق مجزا ساخته. به طول تپه ای است که سر آن بلندترین نقطه تمام صفه می باشد.

تپه مرکزی:

تمام این فضا را باید از سایر ابنیه صفه متمایز دانست بجز سه در مذکور. سنگی در آن کار نشده و هیچ گونه پنجره و طاقچه ندارد و همه جا آجر و نوعی سنگ مصنوعی به شکل آجر دیده می شود که با خطوط گل و بوته زینت داده شده اند. سطح آن از سطح بام های ابنیه اطراف هم بلندتر بوده، احتمالآ بنایی مخصوص عبادت بوده.

 هدیش:

به معنی نشیمن و کوشک است، کتیبه هایی به نام خشایارشا در این قصر دیده می شود. زمین این قصر یکسره از کوه است و سطح آن مربع مستطیلی که عرضش بیشتر از طولش می باشد. جبهه قصر که رو به شمال است به رواقی باز می شود که دارای 12 ستون در دو صف شش تایی و میان دو برج محکم واقع است. در عقب رواق یک تالار مرکزی است که شش ردیف ستونهای شش تایی داشته. مدخل آن دارای دو در وسیع بوده و بر جرزهای آن صورت خشایارشا کنده شده. در اینجا جز جای ستونها و پاسنگها چیزی نمانده. ستونهای این قصر هم ظاهرآ مثل ستونهای سایر قصور کوچک از چوب بوده. در چهار دیوار آن در میان هر دو ردیف ستون، دری یا پنجره ای موجود است. در سمت راست و چپ این دو اتاق بزرگ اتاقهای بسیاری لکن کوچکتر به قرینه یکدیگر واقع است و در طرفین محور شرقی و غربی تالار بزرگ، دو تالار کوچکتر است که هر یک چهار ستون دارد. در جنوب هر یک از این دو تالار سه اتاق کوچک به طور متوازی واقع است و از هر یک پنجره ای از سنگ تراشیده به طرف جبهه جنوبی عمارت باز می شود. در شمال اتاقی است که بوسیله دو جرز که در دو دیوار طرفین کار گذاشته اند به سه قسمت تقسیم گردیده. بالاخره در دو ضلع رواق چند اتاقی است که بی ترتیب ساخته شده و در آنها درروهایی برای آب دیده می شود. ظاهرآ این اتاق ها به گرمابه و بیت التخلیه و غیره اختصاص داشته و این نکته دلالت دارد بر این که این قصر حرمسرای شخصی پادشاه بوده. نقوش تصاویر خدمه که برای کارهای مختلف اشتغال دارند این نظر را تأیید می کند. دو طرف هدیش را ظاهرآ دو دیوار بی روزنه که به اندازه سه متر از دیوارهای مجاور بلندتر بوده احاطه داشته. جبهه جنوبی آن بر پست ترین تمام قسمت های صفه که هفت متر از هدیش پایین تر می باشد مشرف است.

صحن دوم:

در دیوار غربی صحن هدیش دری است که به پلکانی می رسد از آن در به صحن دیگری فرود می آیند که ضلع شمالی آن را قصر کوچک داریوش موسوم به ( تچره ) قطع کرده. جانب جنوبیش را بنایی بریده که بعدها اردشیر دوم ساخته و جنب غربیش فقط به دیواری محدود است. کف دو بنای شمالی و جنوبی قدری مرتفع است و پلکانهایی دارد. دیوارهای پیش بست مزین است به حجاری­هایی که پاسبانان حاضر خدمت یا شیرانی که گاوها را می­درند و یا شاخ و برگ های تزیینی را می­نماید. در طرف مشرق دو شیر روبرو ایستاده­اند و قسمت علیای آنها از میان رفته. شاید این شیرهای بالدار سر انسان داشته­اند. و ممکن است قطعات مفقود شده آنها زیر آوارهایی که زمین صحن را تا بلندی یک متر و نیم می پوشد یافت شود. در زاویه جنوب شرقی و در دیوار جنوبی یعنی آنجا که اردشیر دوم پلکان کوچک ساخته نقش سان ( ترتیب ) دسته­های خراجگزار سکایی و هندی دیده می­شود. این بناهای بلند غیر منظم که آثار کمی از خود در جنوب صحن باقی گذارده یگانه دلیل این معنی است که در پرس­پلیس  بناهایی بعد از داریوش و خشایارشا ساخته شده است.

تچر:

قصر کوچک داریوش که در ضلع شمالی صحن به پا شده بنابر کتیبه­های بالای دو جرز رواق به تچر معروف است. لفظ تچر یا طزر پارسی جدید به معنی قصر زمستانی است. در میان تمام ابنیه صفه تنها این بنا رو به جنوب می­باشد و این کیفیت در چنین آب و هوایی پر معنی است. سطح قصر مربع مستطیلی است که به طول قرار گرفته و کف آن سه متر بالاتر از کف صحن است. دو پلکان کوچک به رواقی می­رود که دارای دو ردیف چهار ستونی است. سه جدار رواق مزین به در و پنجره و طاقچه­های متعددی است که حجاری­ها و کتیبه­های فراوان بر آنهاست و گویا سنگهای تراشیده آنها صیقلی بوده. به همین جهت این قصر را به اصطلاح جدید" آینه خانه " نامیده­اند. در عقب رواق تالار مرکزی است، نقشه این قصر به طور کلی به طرح هدیش شبیه است و دو تالار اصلی را از سه طرف اتاق­های کوچک احاطه دارد. گرمابه و مستراح در اینجا در دو زاویه شمالی قصر واقع است.ستونها از چوب بوده و در کلیه ساختمان نهایت ظرافت به کار رفته. بعضی از حجاریها که جواهرنشان یا زرنشان بوده داریوش را نشان می­دهد. در حالی که از قصر بیرون می­آید یا به تالار درونی می­رود یا با شیر پیکار می­کند یا با گاو پنجه درافکنده و نیز چاکران و پاسبانان را نشان می­دهد که به خدمت مشغولند. روی جدار دیوارها و پنجرهها کتیبه­هایی زیاد از زمانهای بعد هست. این کتیبه­ها از دو کتیبه پهلوی از زمان شاپور دوم (309 - 379 میلادی) شروع می­شود. سپس کتیبه­هایی به عربی تا قرن دهم هجری و به فارسی تا عصر جدید موجود است. اردشیر پلکان زیبایی مزین به نقش­سان طوایف باجگزار بر جبهه غربی قصر تچر افزوده، تمامی این فضا که میان بنای سه دری و حصار غربی واقع است اندرونی را تشکیل می­داده.

قصر جنوب شرقی:

بنای دیگری نیز از همان سبک و نوع تچر داریوش هست که قصر جنوب شرقی خوانده می­شود. این قصر واقع است در جنوب قصر بار صد ستون در مشرق هدیش و خارج از بنایی که قصور کوچک را از قصر سلام جدا می­کند. در این قصر هیچ گونه کتیبه یافت نمی­شود اما شباهت کامل آن با قصر تچر از حیث طرح و حجاری­ها ثابت می­کند که این قصر نیز به زمان داریوش متعلق است نه به زمان اردشیر دوم، چنانکه همه تصور می­کردند. سطح این قصر که در سمت جنوب شرقی صفه واقع است همان سطح باغ زیر دست هدیش است و جبهه غربی این قصر حد غربی آن باغ می­باشد. شاید قصر مزبور دری به باغ داشته. از این قصر چیزی بجا نمانده جز چند جرز و در و پنجره و تاقچه­ای از تالار مرکزی و رواق آن که رو به شمال است و روی هم رفته عینآ تکرار همان نقشه تچر، منتهی اندکی کوچکتر. اما فضای اتاقهای جنبی آن نه تنها از فضای تچر بلکه از هدیش هم بیشتر است. پس قصر جنوب شرقی از تمام قصرهای کوچک بزرگتر می­باشد و این معنی و فزونی اتاقهای کوچک و مجزا بودن و جایگاه آن در کنار باغ این تصور را قوت می­دهد که این قصر از آن ملکه بوده و به حالی که از ابتدای حریق عظیم افتاده، همچنان در زیر آوار خود مدفون است. از حجاریهای آن آنچه دیده می­شود عینآ همان حجاریهای تچر است. آثاری که از قصرها بجا مانده و آستانه درها و پاسنگهای مجزا ثابت می­کند که ابنیه دیگری غیر از آنچه باقی مانده روی صفه وجود داشته. خصوصآ طرف جنوب شرقی که اکنون به نظر می­رسد خالی بوده در آن زمان می­بایست پر از عمارات بوده باشد زیرا زمین کنونی در این قسمت صفه سطح طبیعی نیست.

بارو:

حصاری در پای کوهستان کشیده شده و این حصار صفه را از دامنه کوهی که در آن دو دخمه سلطنتی کنده­اند جدا می­کرده. حصار خارجی دیگری گرد کوه می­گشته. این حصار از زاویه جنوب شرقی صفه شروع شده از تمامی تیزه­های کوه می­گذرد و پس از آن چرخیده و به پایین میل کرده و به گوشه جنوب شرقی صفه انتها می­یابد. فضای بین این دو حصار وسیعتر از خود صفه می­باشد اما چون شیب کوه بسیار تند است در این فضا بنای زیادی نساخته­اند و ظاهرآ فقط چند قراولخانه در آنجا بوده. دیواری که به دو حصار بالایی و پایینی عمود است دو دخمه را از هم جدا می­کند، نزدیک چاهی که ذکر شد فقط یک در است که از آن ممکن بوده از صفه به دخمه­ها بروند.

دخمه­ها:

دخمه جنوبی ظاهرآ قدیمی تر از دخمه دیگری است. اگر چه ساختمان آن به قدر دخمه­های نقش رستم از حیث تمام بودن حیرت انگیز نیست، باز از حیث کار و وسعت اتاقی درونی بر دخمه شمالی برتری دارد. هر دو تقلید دخمه­های نقش رستم است که قدیمی تر می­باشد. فقط با یک فرق که قسمت سفلای دخمه­ها در نقش رستم صاف است و منظره صلیبی را دارد. ولی در اینجا این قسمت جای افقی وسیعی است که با آستانه درب ورود طراز دارد.برخلاف دخمه­های نقش رستم اینجا روی اسبر ( مجموعه طره و کتیبه ) صفی از شیرها نقش شده و چارچوب در به گل و بوته­هایی مزین است. بالای سقف رواق گاث یا تخت دیده می­شود که روی دست نمایندگان اقوام ملل مختلف ممالک قرار گرفته و روی آن شاه که کمانی به دست دارد جلو آتشدان ایستاده به عبادت مشغول است و در آسمان اهورامزدا و هلال ظاهر است. در داخل دخمه جنوبی دالانی است که سه کته تودار دارد و هر یک را برای دو گور ساخته­اند. ولی دخمه شمالی بیش از یک اتاق نامنظم ندارد و دو اتاق یک کته تودار بزرگ برای دو گور ساخته­اند. شکی نیست که دخمه­های نقش رستم متعلق به چهار شاه اولی از شاخه وشتاسپ دودمان هخامنشی است و دخمه­های تخت جمشید که سومین آنها در جنوب شهر ناتمام مانده متعلق به سه شاه آخری همان شاخه و دودمان است.

کتیبه­های تخت جمشید:

1- از داریوش بزرگ:

الف. در جرز درگاه تچر بالای صورت شاه به زبان پارسی قدیم و عیلامی و آسوری نوشته­اند:

 داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه ممالک، پسر وشتاسپ هخامنشی این تچر را بنا کرد.

ب. روی لباس شاه: داریوش، شاه بزرگ، پسر وشتاسپ هخامنشی.

ج. در گیلویی پنجره: این سنگ گیلویی پنجره در خانه شاهی داریوش ساخته شده.

د. در دیوار پیش بند صفه از طرف جنوب:

بند 1. بزرگ است اهورمزد. او بزرگترین خدایان است. او داریوش را شاه کرد. او شاهی را به او داده. به فضل اهورمزد داریوش شاه است.

بند 2. داریوش شاه گوید: این است مملکت پارس که اهورمزد به من داده و زیبا و دارای اسبان خوب و مردان نیک است. به فضل اهورمزد و از جهت کارهایم داریوش شاه از دشمنی باک ندارد.

بند 3: داریوش شاه گوید: اهورمزد مرا با خدایان شاهی یاری کناد و اهورمزد این مملکت را از دشمن بد، از قحطی و از دروغ بپاید. دشمنی بدخواه ، سالی بد و دروغ به این مملکت نیاید. این عنایت را از اهورمزد و خدایان شاهی استغاثه می­کنم. این را اهورمزد و خدایان شاهی به من اعطا کنند.

ه. در دیوار پیش بند صفه از طرف جنوب:

بند 1. منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه ممالک بسیار، پسر وشتاسب هخامنشی.

بند 2. داریوش شاه گوید: به فضل اهورمزد این است ممالکی که به یاری این لشکر پارسی از آن من­اند. از من می­ترسند و به من باج می­دهند: خوزستان، ماد، بابل، عربستان، آسور، مصر، ارمن، کاپادوکیه، لیدیه، یونانی­های ممالک بسیار و آنهایی که در دریا هستند و ممالکی که در مشرق است، ساگارتی، پارت، زرنگ( سیستان )، هرات، باختر، سغد، خوارزم، ث ث گوش، رخح، هند، گندار، سکاییه، مچیا.

بند 3. اگر تو فکر کنی: " از هیچ دشمنی نترسم " این مردم پارس را نگهدار. اگر مردم پارس بپاید، سعادتی که برای مدت­های مدید تیره نشود از اهورمزد به این خانواده شاهی نازل گردد.

2- از خشایارشا:

الف. در بالای دو گاو نر پردار چهار مرتبه به پارسی، عیلامی و آسوری تکرار شده.

بند 1. خدای بزرگی است اهورمزد که این زمین را آفریده، که آن آسمان را آفریده، که بشر را آفریده، که شادی را برای بشر آفریده، که خشایارشا را شاه کرده، یگانه شاهی را از بسیاری، یگانه آقایی را از بسیاری.

بند 2. منم خشایارشا، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه ممالکی که ملل گوناگون دارد، شاه این زمین بزرگ و پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.

بند 3. خشایارشا شاه بزرگ گوید: به فضل اهورمزد این ردیف ستون­ها را، که تمام ممالک را می­نماید، من ساخته­ام. چیزهای زیبای دیگر نیز در این پارس ساخته شده که من و پدرم ساخته­ایم. هر بنایی که منظره زیبا دارد تمامی آنها را ساخته­ایم.

بند 4. اهورمزد نگاه دارد مرا و خانواده من و آنچه را که من و پدرم کرده­ایم. تمامی این چیزها را اهورمزد بپاید.

ب. در دیواری پهلوی حجاری ممتاز پلکان تالار ستون­دار خشایارشا:

بند 1. خدای بزرگی است اهورمزد، که این زمین را آفریده، که آن آسمان را آفریده، که بشر را آفریده، که شادی را برای بشر آفریده، که خشایارشا را شاه کرده، یگانه شاهی را از بسیاری، یگانه فرمانداری را از بسیاری.

بند 2. منم خشایارشا، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه ممالکی که دارای انواع زیاد از ملل است، شاه این زمین بزرگ و پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.

بند 3. آنچه در اینجا کرده­ام و آنچه را که پدرم کرده، همه را من به فضل اهورمزد کرده­ام. اهورمزد مرا و سلطنتم و آنچه را که کرده­ام، حفظ کناد.

ج. در جرز درگاه و پهلوی پلکان جنوبی تچره داریوش به پارسی و عیلامی و آسوری تکرار شده: بند 1 و 2 مانند بند 1 و 2 کتیبه قبل است.

بند 3. این بنا را به فضل اهورمزد داریوش شاه پدر من ساخت، اهورمزد با خدایان مرا و آنچه را که من و پدرم داریوش شاه کرده­ایم نگاهدارد. همه این چیزها را اهورمزد با خدایان پاینده بدارد.

د. در دو لوحه و در دیواری که پهلوی پله­های قصر خشایارشا است، به پارسی قدیم، عیلامی و آسوری تکرار شده: بند 1 و 2 مانند بند 1 و 2 کتیبه قبل است.

بند 3. این بنا را به فضل اهورمزد من ساخته­ام. اهورمزد با خدایان مرا و سلطنتم و آنچه را که کرده­ام، نگاهدارد.

ه. بالای صورت حجاری شده شاه در جرز درگاه از طرف شمال و مشرق به پارسی قدیم، عیلامی و آسوری تکرار شده: خشایارشا شاه بزرگ، شاه شاهان، پسر وشتاسپ شاه هخامنشی.

در تخت جمشید توسط پروفسور ارنست هرتسفلد کتیبه جدیدی اخیرآ ( 1931 میلادی ) کشف شده که مضمون آن چنانکه پروفسور مزبور ترجمه کرده چنین است:

بند 1. خدای بزرگی است اهورمزد، که این زمین را آفریده، که شادی را برای بشر آفریده، که خشایارشا را شاه کرده، یگانه شاهی را از بسیاری، یگانه فرمانداری را از بسیاری.

بند 2. منم خشایارشا، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه ممالکی که از نژادهای بسیار مسکون است، شاه این زمین بزرگ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.

بند 3. پدر من داریوش است، پدر داریوش وشتاسپ نام بود، پدر وشتاسپ ارشام نام و وشتاسپ و ارشام هر دو زنده بودند، وقتی که هرمز به اراده خود پدرم داریوش را بر این زمین شاه کرد. وقتی که داریوش شاه شد چیزهای بسیار فرثر کرد. ( معنی این کلمه را نمی­دانند ولی چنین استنباط می­شود که کارهای خوب کرد )

بند 4. داریوش پسران دیگر داشت. به اراده اهورمزد پدر من داریوش پس از خودش مرا بزرگترین کرد. وقتی که پدر من داریوش از تخت رفت، به ارده اهورمزد من بر تخت پدر شاه شدم. وقتی که من شاه شدم چیزهای بسیار فرثر کردم. آنچه پدرم کرد و نیز آنچه من کردم، چیزهای دیگر را من افزودم و آنچه من کردم و آنچه پدرم کرد همه از ارده اهورمزد بود.

بند 5. مرا اهورمزد بپاید و مملکتم را نیز. آنچه من کردم و هر چه پدرم کرد، آن را نیز اهورمزد بپاید.

3- از اردشیر سوم:

الف. در سه لوحه در شمال قصر اردشیر. ب. در پهلوی پله­های غربی تچر داریوش:

بند 1. خدای بزرگی است اهورمزد، که این زمین را آفریده، که آن آسمان را آفریده، که بشر را آفریده، که شادی را برای بشر آفریده، که مرا که اردشیرشاه کرده، یگانه شاهی را از بسیاری، یگانه فرمانداری را از بسیاری.

بند 2. اردشیر شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه ممالک، شاه این زمین گوید: من پسر اردشیر شاهم، اردشیر پسر داریوش شاه، داریوش پسر وشتاسپ نام، وشتاسپ پسر ارشام نام هخامنشی.

بند 3. اردشیر شاه گوید: این پله کان سنگی را من ساخته­ام.

بند 4. اهورمزد و ایزدمهر مرا، این مملکت را و آنچه را که کرده­ام، بپاید.

منبع: تاریخ ایران باستان از حسن پیرنیا

شهر راز بازدید : 123 پنجشنبه 29 بهمن 1394 نظرات (0)

مکانهای دیدنی شیراز:

در این بخش ابتدا نام مکانهای دیدنی شیراز و سپس در پایین این مطلب   آدرس، ساعات بازدید،بهترین زمان و نکات مهم بازدید و فاصله بعضی از اونا تا شیراز  رو فهرست وار خدمتتون ارایه میکنم تا عزیزانی که وقت زیادی ندارن اونا رو یادداشت کنن که هم در زمان شون صرفه جویی بشه و هم بتونن سفرشون رو به  بهترین وجه مدیریت کنن . پس اگر پرینتر ندارین ، قلم و کاعذ رو آماده کنید.

توجه داشته باشید :

- این فهرست بر اساس بیشترین آمار بازدیدکننده تنظیم شده

- نرخ بلیط ورودی بیشتر این مکانهای دیدنی برای هموطنان

2000تومان و برای میهمانان خارجی 15000تومان

- به خاطر گستردگی و پراکندگی هتلها امکان درج فاصله

هتلها و اقامتگاهها با این مکانها وجود ندارد.

 

مکانهای معروف  تاریخی ، فرهنگی و زیارتی شیراز:

 - شاه چراغ (ع)

 

 - آرامگاه حافظ

 

 - تخت جمشید ،نقش رجب و نقش رستم  50کیلومتری شیراز به سمت اصفهان

 

 - آرامگاه سعدی

 

 - مجموعه بازار ،مسجد ،حمام وکیل و سرای مشیر

 

 - پاسارگاد(مقبره کورش بزرگ) ،135کیلومتری شیراز به سمت اصفهان

 

 - باغ ارم

 

 - ارگ کریمخان

 

 - دروازه قرآن و آرامگاه خواجوی کرمانی

 

 - باغ عفیف آباد

 

 - نارنجستان قوام

 

 - خانه زینت الملک(زینت الملوک)

 

 - مسجد نصیر الملک

 

 - آبشار مارگون ،145کیلومتری شیراز به سمت سپیدان

 

 -موزه پارس و باغ نظر 

 

 -باغ دلگشا

 

 - باغ جهان نما

 

 - غار شاپور ، شهر بی شاپور و تنگ چوگان کازرون 120 کیلومتری شیراز

 

 - بهشت گمشده ، 120 کیلومتری شیراز به سمت سپیدان وبیضاء

 

زیارتگاهها ،مساجد و دیگر اماکن دیدنی شیراز:

 - حرم حضرت سید علاالدین حسین (ع) (آستانه)

 

- حرم حضرت علی بن حمزه بن موسی بن جعفر (ع)

 

- مسجد جامع عتیق

 

- مسجد خان ( محل تدریس ملاصدرای شیرازی )

 

- مسجد نو (مسجد جامع شهدا )

 

- عمارت و تکیه هفت تنان

 

- کلیسای شمعون غیور

 

- کلیسای مریم مقدس

 

- عمارت چهل تنان

 

- آرامگاه شاه شجاع

 

- گهواره دید و چاه مرتاض علی

 

- کاخ اردشیر بابکان و قلعه دختر فیروزآباد 100کیلومتری شیراز به سمت فیروزآباد

 

-کاخ ساسانی سروستان 60 کیلومتری شرق شیراز

 

- دریاچه زیبای مهارلو  30 کیلومتری شرق شیراز

مکانهای دیدنی شیراز امروز:

- حاشیه بلوار چمران

 - پارک کوهستانی بوستان سعدی

 - پارک کوهپایه

 

 - موزه تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز

 

 - سایت کوهنوردی باباکوهی

ساعات  بازدید، آدرس و نکات مهم :

- شاه چراغ (ع)

ساعات بازدید : شبانه روز

بهترین زمان بازدید : بعد از نماز مغرب

آدرس : مرکز شیراز

 

- آرامگاه حافظ شیرازی

ساعات بازدید : 8 صبح تا 23

بهترین زمان بازدید : 6عصربه بعد

آدرس : چهارراه حافظیه

 

 - تخت جمشید ( پرسپولیس)

مجموعه جهانی تخت جمشید ( world heritage) که توسط داریوش پادشاه مقتدر هخامنشی بنا نهاده شد وشامل نقش رستم (مقبره 4 پادشاه هخامنشی) و نقش رجب ( نقوش ساسانی) نیز میباشد. این مجموعه در 50 کیلومتری شیراز به سمت اصفهان واقع شده است.

ساعات بازدید : 8 صبح تا 19 ( تا 18 بلیط فروخته میشه)

بهترین زمان بازدید : زمستان در طول روز و تابستان  صبح زود و عصر قبل و بعد از گرما

آدرس : 45 کیلومتری اتوبان شیراز ،اصفهان انتهای کمربندی شهر مرودشت

نکات مهم :

- بازدید از این مجموعه به همراه رفت و برگشت از شیراز یک نصف روز

  زمان نیاز دارد.

- برنامه زیبای  نور و صدای تخت جمشید همه شب های نوروز و شبهای

  پنج شنبه و جمعه  فصل تابستان راس ساعت 20 برقرار است .

- در صورت نداشتن خودرو شخصی و استفاده از تاکسی ترجیحا" و بلکه

  حتما" از راننده ای کمک بگیرید که راه بلد و کاربلد باشد.

 

- آرامگاه سعدی شیرازی

ساعات بازدید : 8 صبح تا 21

بهترین زمان بازدید : عصر به بعد

آدرس : انتهای بلوار بوستان

نکات مهم بازدید :

- زمان بازدید از بلوار بوستان و باغ دلگشا که نزدیک آرامگاه است 

  غافل نشوید .

 

- مجموعه بازار،حمام ، مسجد وکیل و سرای مشیر

ساعات بازدید : 8 صبح تا 21 ( نوروز و تابستان 21.30)

بهترین زمان بازدید : همه وقت

آدرس : خیابان طالقانی مجموعه وکیل

نکات مهم :

- بازار ، روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کشور تعطیل است.

- این مجموعه در کنار ارگ کریمخان و موزه پارس واقع شده اند که شما

  می توانید همه را با هم بازدید فرمایید.

- سرای مشیر که مجموعه ای از فروشگاه های صنایع دستی شیراز

  است درون بازار وکیل واقع شده است.

 

 - پاسارگاد(مقبره کورش بزرگ) 

مجموعه جهانی پاسارگاد که شامل مقبره کورش بزرگ ، نقش انسان بالدار و بازمانده چند کاخ است و در 135 کیلومتری اتوبان شیراز به اصفهان واقع شده است.

ساعات بازدید : 8 صبح تا 19 ( بلیط تا 18 فروخته میشه )

بهترین زمان بازدید : زمستان در طول روز و تابستان  صبح زود و عصر قبل و بعد از گرما

آدرس : 135 کیلومتری اتوبان شیراز ،اصفهان

نکات مهم :

- بازدید از این مجموعه را همراه با تخت جمشید برنامه ریزی کنید.

- بازدید از این مجموعه و تخت جمشید به همراه رفت و برگشت از شیراز به یک روز زمان نیاز دارد.

 

- باغ ارم

باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز است و عمارت تاریخی بسیار زیبایی در میان باغ خودنمایی می کند .

ساعات بازدید : 8 صبح تا 12:30 عصر : 14:30 19:30 ( بلیط تا 19 )

بهترین زمان بازدید : همه وقت

آدرس : بلوار ارم

نکات مهم :

- ساعتهای گرم روز را برای بازدید از باغهای شیراز اختصاص دهید.

- بازدید از عمارت تاریخی و سروهای کهن باغ را فراموش نکنید.

 

- ارگ کریمخان

ارگ حکومتی کریم خان زند بوده و کاشیکاری بالای درب ورودی آن که جنگ رستم و دیو سپید را به تصویر کشیده زیبایی دوچندانی  به ارگ بخشیده است .

ساعات بازدید : 8 صبح تا 21

بهترین زمان بازدید : همه وقت

آدرس : میدان شهرداری

- روبروی ارگ ، باغ نظر و موزه پارس واقع شده است و در کنار آن به فاصله 200 متر ی ارگ ، مجموعه وکیل قرار دارد.

 

 - دروازه قرآن و آرامگاه خواجوی کرمانی

بی شک یکی از نمادهای شیراز دروازه قرآن است که در ورودی شهر از اتوبان اصفهان ،شیراز قرار دارد. در کنار آن می توانید آرامگاه خواجوی کرمانی را بازدید فرمایید.

ساعات بازدید : دروازه قرآن شبانه روز، آرامگاه خواجو 8 صبح تا 23

بهترین زمان بازدید : شب هنگام رویایی است.

آدرس : ورودی شیراز از اتوبان اصفهان

نکات مهم :

- اگر کمبود وقت دارید میتوانید هنگام رفت و برگشت تخت جمشید از این دو اثر بازدید فرمایید.

- شهر بازی لونا پارک و رستوران هفت خوان به دروازه قرآن بسیار نزدیک هستند.

 

 - باغ عفیف آباد

باغی است زیبا در دل باغهای مرکز شهر و از عمارت تاریخی آن به عنوان موزه نظامی یاد می شود که شمشیرها و اسلحه های قدیمی را در این جا میتوانید ببینید.

ساعات بازدید : 8 صبح تا 12.30 و 15.30 تا 19 (روزهای تعطیل از 9 صبح)

بهترین زمان بازدید : همه وقت

آدرس : بلوار ستارخان یا انتهای خیابان عفیف آباد

نکات مهم :

- ساعتهای گرم روز را برای بازدید از باغهای شیراز اختصاص دهید.

- رستوران صوفی و مجتمع تجاری ستاره فارس در نزدیکی باغ واقع شده اند.

 

 - نارنجستان قوام

عمارتی تاریخی است با آینه کاری بسیار زیبا و دیدنی و درختان نارنج سرسبز که در کنا ر خانه زینت الملک قرار دارد.

ساعات بازدید : 8 صبح تا 20شب ( بعضی اوقات 12:30 تا 14:30 تعطیل است )

بهترین زمان بازدید : همه وقت

آدرس : انتهای خیابان لطفعلی خان زند

نکات مهم :

- بازدید از نارنجستان و خانه زینت الملک را با هم برنامه ریزی کنید.

- در فاصله چند دقیقه پیاده روی مسجد نصیر الملک واقع شده است.

 

- خانه زینت الملک(زینت الملوک)

موزه مشاهیر فارس می باشد و شما در این موزه با بزرگان فارس در طول تاریخ آشنا می شوید.

ساعات بازدید : 9 صبح تا  45 : 19  

بهترین زمان بازدید : همه وقت

آدرس : انتهای خیابان لطفعلی خان زند

نکات مهم :

- بازدید از نارنجستان و خانه زینت الملک را با هم برنامه ریزی کنید.

- بنیاد فارس شناسی نیز در این موزه مستقر است که شما میتوانید نقشه و کاتالوگ های مربوط به سفر به شیراز را از آنها درخواست کنید.

 

 - مسجد نصیر الملک

مسجدی است با کاشیکاری های بسیار زیبا که شیشه های رنگی استفاده شده در آن چشم را نوازش میدهد. بیشتر خارجی ها از آن بازدید میکنند.

ساعات بازدید : 8 تا 12.30 و 15 تا  19    روزهای تعطیل : 8:30 تا 11 و 16 تا 18:30

بهترین زمان بازدید : زمانی که نور به پنجره ها می تابد که در فصول مختلف سال متغیّر است.

آدرس : خیابان لطفعلی خان زند ، نرسیده به درب شیخ

نکات مهم :

- این مسجد را در کنار  نارنجستان و خانه زینت الملک بازدید فرمایید.

- فاصله این مسجد  با شاه چراغ (ع) بسیار کوتاه است .

 

 -آبشار مارگون

این آبشار از زیباترین آبشارهای ایران و به گفته برخی خاورمیانه است که برای توریست های خارجی نیز شناخته شده  و ویژگی منحصر به فرد آن خروج آب با فشار از دل کوه است که مناظر چشم نوازی را رقم می زند. از شیراز به سمت سپیدان وبعد از آن به سمت مارگون 145 کیلومتر فاصله است.

ساعات بازدید : همه وقت ( هر چند در برخی روزهای زمستان به واسطه سردی هوا و یخ زدن آبشار منظره عجیبی رقم می خورد.)

بهترین زمان بازدید : بهار و تابستان

آدرس : شیراز ،  سپیدان ، منطقه کمهر، روستای مارگون

نکات مهم بازدید :

- از پارکینگ آبشار تا خود آبشار حدود 400متر پیاده روی و حدود  90 پله دارد ، البته مسیر شیب سختی ندارد به راحتی قابل دسترس است.

- امکانات جهت برپایی چادر و شب ماندن در آنجا موجود است.

- رستوران خوب در محدوده آبشار نیست و شما باید برای صرف نهار یا غذا همراه داشته باشید یا 50 کیلومتری قبل از آبشار یعنی شهر  سپیدان غذا رو تهیه کنید.

- مسیر آبشار از کنار پیست اسکی میگذرد و در فروردین شما همزمان میتوانید از این نعمت زیبای خدادادی نیز بهره مند شوید و اوقات شادی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

 

- از پارکینگ آبشار تا خود آبشار حدود 400متر پیاده روی و حدود  90 پله دارد ، البته مسیر شیب سختی ندارد به راحتی قابل دسترس است.

- در نزدیکی آبشار اقلام سوپرمارکتی یافت میشود ولی رستوران خوب فقط در 50 کیلومتر قبل از آبشار در دسترس است.

- برای بازدید از آبشار ترجیحا" صندل یا دمپایی داشته باشید که اگر قصد به آب زدن داشته باشید خیالتان از بابت کفشهایتان راحت باشد.

 

 - باغ نظر و موزه پارس

روبروی ارگ کریمخان باغی است که عمارت هشت ضلعی بسیار زیبایی را در خود جای داده است. این عمارت به نام کلاه فرنگی خوانده میشود و موزه ای زیبا در آن دایر است. از جمله اقلام با ارزش  درون موزه می توان از شمشیر کریم خان زند و قرآن های هفده من دوازه قرآن نام برد.

ساعات بازدید : 8صبح تا 20

بهترین زمان بازدید : همه وقت

آدرس : میدان شهرداری، روبروی ارگ کریم خان

نکات مهم :

- این باغ موزه ، ارگ کریم خان و مجموعه وکیل در کنار هم واقع شده اند.

- از این باغ به نا م عمارت کلاه فرنگی نیز یاد می شود.

 

 - باغ دلگشا

باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار دارد و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت عطر بهار نارنج هر مسافری را مدهوش میکند.

ساعات بازدید : 7صبح تا 23

بهترین زمان بازدید : اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت

آدرس : چهارراه دلگشا

نکات مهم :

- در اواخر فروردین و ابتدای اردیبهشت شما میتوانید ضمن بازدید بهار نارنج اعلی را نیز تهیه کنید.

- در عمارت تاریخی میان باغ دلگشا نیز اخیرا" موزه رادیوهای قدیمی راه اندازی شده است .

- شما می توانید صبح زود قبل از ساعت 7.30 بدون پرداخت ورودی از باغ جهت ورزش استفاده کنید.

 

 - باغ جهان نما

باغ جهان نما پشت آرامگاه حافظ و در امتداد خیابانی که به دروازه قرآن منتهی می شود واقع شده. باغی تاریخی است و فضای سبز بسیار زیبایی دارد.

ساعات بازدید : 8صبح تا 21.30

بهترین زمان بازدید : همه وقت

آدرس : بین چهارراه حافظیه و دروازه قرآن

نکات مهم :

- زمان بازدید از حافظیه باغ جهان نما را که در نزدیکی آن قرار دارد فراموش نکنید.

- این باغ فاصله زیادی با دروازه قرآن نیز ندارد.

 

 - غار شاپور ، شهر بی شاپور و تنگ چوگان کازرون

این مجموعه تاریخی در 120کیلومتری شیراز و در نزدیکی شهر کازرون قرار دارد.

مربوط به زمان ساسانیان است و بیشتر علاقه مندان به تاریخ از این مجموعه بازدید می نمایند.

ساعات بازدید : 8صبح تا 19

بهترین زمان بازدید : با توجه به گرم بودن منطقه پاییز، زمستان و اوایل بهار

آدرس : 120 کیلومتری شیراز به سمت کازرون

نکات مهم :

- برای دسترسی به غار شاپور و مجسمه درون آن باید حدود 1000متر کوهنوردی کنید.

- منطقه گرمسیر است و باید زمان سفرتان را در زمانهای خنک برنامه ریزی کنید.

- بیشتر دوست داران تاریخ این مرز و بوم این مجموعه را بازدید می کنند.

- برای رفتن به این مجموعه میتونید از من کمک بگیرید .

 - بهشت گمشده

ترکیب درختان سر به فلک کشیده، چشمه های پرآّب جاری در زیر این درختان و هوای بسیار مطبوع بهشت را در ذهن تداعی میکند و اگر در دره ای بسیار زیبا واقع شود نام گمشده را به خود میگیرد.فاصله آن تا شیراز حدودا" 120 کیلومتر است.

در کنار بهشت گمشده دریاچه سد درودزن و شالیزارهای برنج کامفیرئز هم زیبایی شان را به رخ مسافران می کشند.

ساعات بازدید :  همه وقت

بهترین زمان بازدید : بهار و تابستان

آدرس : شیراز ، جاده سپیدان ، 15کیلومتر بعد از پلیس راه ، دوراهی بیضاء ، سمت راست ، بیضاء ، دشمن زیاری، کامفیروز، بهشت گمشده

نکات مهم :

- برای رفتن به بهشت گمشده می توانید از من کمک بگیرید.

- ترجیحا" بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید.

- امکان اقامت شبانه در آنجا وجود دارد .

- بازدید از دریاچه سد درودزن و شالیزارهای دشت کامفیروز را در برنامه خود قرار دهید.

 

               امیدوارم  در شیراز سفری به یاد ماندنی را تجربه کنید .

شهر راز بازدید : 159 پنجشنبه 29 بهمن 1394 نظرات (0)

 

سایت پیدورتس بهترین، آسان ترین، جذاب ترین، مطمئن ترین و پردرآمدترین سایت کسب درآمد از اینترنت هست.

 

https://www.paidverts.com/ref/niloofar-64

 

برای تغییر زندگی خودتون و برای رسیدن به اهداف بزرگتون بهترین راه به شما پیشنهاد میشه. اینجا جاییه که شما یاد میگیرید چطور زندگی خودتون رو متحول کنید. برای شروع زندگی جدید و برای آغازی دوباره آماده باشید چون خدا شما رو خیلی دوست داشته که به این وب سایت سرزدید. پس لبخند بزنید و با قدم محکم جلو برید چون من اینجا هستم تا به جوونایی مثل خودم که میخوان بهترین باشن راهنمایی و کمک کنم.

 

حالا که راه درست رو انتخاب کردید دیگه غصه نخورید که بیکارید یا بی پول فقط با یه اتصال به اینترنت به بی نهایت ثروت و شادی برسید. خب از آموزش نحوه ثبت نام در سایت پیدورتس شروع میکنیم:

 

قسمت اول آموزش:

اول از همه روی لینک زیر کلیک کنید تا صفحه ثبت نام باز بشه:

 

https://www.paidverts.com/ref/niloofar-64

 

 

بعد از ثبت نام لاگین کنین.

 

پس از آن برای شروع و فعال سازی اکانت و قبل از کسب درآمد می بایست یک کار را هر روز انجام دهید :
در صفحه 
Members home page بر روی VIEW PAID ADS  کلیک و پس از آن بر روی تبلیغات 25 امتیازی(viewactivation ad )  کلیک کنید .هر روز برای کسب 400 امتیاز رایگان باید روی هر 16 تبلیغ activationad کلیک کنید .(هر activation ad نیز 25 BAP به شما خواهد داد. )

و سپس بر روی تبلیغ کلیک کنید.

سپس در صفحه بعدی حروف را در کادر مربوط کپی کنید :
با توجه به فلش ها در بالای هر مربع قرمز آیکون پوشه وجود دارد که با کلیک بر آنها محتوای کادرها پر میشود و دایره های قرمز به دایره های سبز تبدیل میشوند
.

سپس دکمه Proceed to Advertisers website به علامت سبز (Proceed to Advertiserswebsite ) روشن می شود و شما میتوانید محتوای تبلیغ را مشاهده نمائید.

و در صفحه بعدی منتظر شمارش ثانیه شمار میشویم که با توجه به تبلیغات مختلف زمانهای متفاوتی دارند پس از آن متن نوشته شده در تصویر را وارد کرده و
پس از اتمام تایمر یا زمان سنج 
confirm را بزنید.

 

از قبل گفتیم هر BAP مساویست با دریافت 0.0005$ تبلیغ 
همچنین  
activation ad = 25 BAP = 0.0125$   که پس از 16 مرتبه مشاهده تبلیغ بالا 400 BAPدریافت خواهید کرد که به معنی دریافت کاملا رایگان تعدادی تبلیغ با مجموع قیمت 0.2$ می باشد.

(در نتیجه برای اکتیو/فعال نگه داشتن اکانت paidverts و دریافت 400 BAP رایگان هر روز این 16 تبلیغ رو مشاهده نمایید.)
این تبلیغات امتیاز رایگان هستند و اگر نیازی ندارید بهشون فقط کافیه هر 20 روز یکبار یکیشون رو ببینید تا اکانت اکتیو بمونه

 

 

https://www.paidverts.com/ref/niloofar-64

 

قسمت دوم آموزش :

 

- تا به اینجا شما هیچ پولی دریافت نکردید حال و پس از انجام دو عمل بالا , ابتدا باید 2-3 روز بر روی تبلیغات رایگان کلیک کنید تا امتیاز شما به 1600 برسد! چون برای دریافت تبلیغات پولی ابتدا باید 1600 امتیاز داشته باشید. پس از آن ساعاتی بعد تبلیغات واقعی یا getpaid advertisements  را برای مشاهده دریافت خواهید کرد.با کلیک بر رویpaidads تبلیغات پولی را مشاهده خواهید کرد.و با کلیک بر روی view bonus ad” تبلیغات رو میبینید و پولش به بالانس شما اضافه میشه
در ابتدا قیمت تبلیغات پایین خواهد بود و به همان میزان 0.2$ در روز تبلیغ خواهید دید.اما به تدریج و با افزایش 
BAP تبلیغات با قیمت های بالاتری خواهید دید.
توجه کنید هر روز و پس از دریافت تبلیغات پولی فقط 18 ساعت برای کلیک بر روی آنها فرصت دارید در غیر اینصورت تبلیغات از پنل شما حذف خواهند شد.  همچنین چه کلیک کنید چه نکنید زمانی که تبلیغ برای شما بیاد معادل آن امتیاز کم خواهد شد.

+سایت پیدورتس افراد رو با توجه با امتیازشون به چندین گروه تقسیم کرده و شما با توجه به گروهتون تبلیغات پولی روزانه دریافت می کنید.

 

 در سایت ارزش تبلیغات روزهای شنبه و یکشنبه پایین می باشد که این یک روند کلی در سایتهای سرمایه گذاری خارجی به علت تعطیل بودن بازار اقتصادی در روزهای شنبه و یکشنبه کشورهای غربی هستش ولی دوشنبه تا جمعه تبلیغات خوبی متناسب با امتیاز شما داده میشه

 

https://www.paidverts.com/ref/niloofar-64

 

قسمت سوم آموزش:

 

- خب سوال اصلی چطور BAPیا امتیاز خود را برای دریافت تعداد تبلیغ بیشتر با قیمت های بالاتر افزایش دهیم ؟

1- خرید بسته تبلیغاتی به قیمت یک دلار (سرمایه گذاری)
با خرید این بسته تبلیغ شما علاوه بر 3100 
BAP  ی که دریافت می کنید .25 بازدید برای لینک وبسایتتان  (همانندی کپی پیستی که اول انجام دادید) + بسته تبلیغات بنری دریافت خواهید کرد.
ابتدا از قسمت 
CASHIER یا Cashout Earnings حساب خود را شارژ کنید و سپس از قسمت Buy Ads اقدام به خرید کنید.

مزایای بسته تبلیغاتی بطور خلاصه:

·         دریافت 3100 امتیاز معادل با دریافت 1.55 دلار تبلیغ پولی

·         25 نمایش بنری 728*90

·         100 نمایش بنری 125*125

·         50 بازدید 30 ثانیه ای از سایت شما

2- اگر مایل به سرمایه گذاری نیستید صبر کنید با انجام بازی ها در قسمت games میتوانید امتیاز خود را افزایش دهید.

3- همچنین با دوباره سرمایه گذاری کردن موجودی بالانس میتونید امتیاز خودتون رو افزایش بدید.

- خب پس از افزایش امتیاز دیگر چطور درآمد خود را افزایش دهیم؟

1-خرید آپگرید در paidverts به قیمت 0.05$  (فقط زمانی این آپگرید رو خریداری کنید که دارای فیلتر تبلیغات باشد)
با خرید آپگرید به میزان $1.00
+ تبلیغاتی که دیگران رد کرده اند /RECYCLE  بصورت تصادفی به شما میرسد.(برای آپگرید باید 2500 امتیاز داشته باشید)

 

https://www.paidverts.com/ref/niloofar-64

 

قسمت چهارم آموزش :

پس از رسیدن به حداقل برداشت یعنی 1 دلار از منوی Cashout Earnings اقدام به دریافت پول می کنید. پرداخت ها بین 7 تا 10 روز انجام خواهند شد.

 

نکات اصلی ,مزایا و معایب سایت Paidverts بطور خلاصه :

·         سایت با مدیریت مجرب و معتبر و تحت مجموعه  mytrafficvalue

·         با نام کاربری و رمز فعلی میتونید داخل سایت دیگه مجموعه یعنی mytrafficvalue هم لاگین کنید

·         مدل جدید مارکتینگ , اسکریپت اختصاصی و طراحی یکتا

·         تاریخ افتتاح سایت March 312014 با مدیریت Jo Cook

·         به هر میزان که BAP  داشته باشید معادل پولی تبلیغ دریافت خواهید کرد  (هر BAP مساویست با دریافت 0.0005$ تبلیغ)

·         دریافت 16 تبلیغ امتیازی روزانه معادل 400BAP رایگان به ارزش 0.2$ با کلیک بر روی تبلیغات امتیازی

·         برای دریافت تبلیغات پولی حداقل باید 1600 امتیاز داشته باشید

·         دریافت 1.55 دلار تبلیغ به ازای هر 1 دلار خرید (مدت زمان دریافت و مقدار تبلیغات متفاوت است )

·         چه کلیک کنید چه نکنید زمانی که تبلیغ برای شما بیاد معادل امتیازی آن از پنل شما کم خواهد شد.

·         هر روز و پس از دریافت تبلیغات پولی فقط 18 ساعت برای کلیک بر روی آنها فرصت دارید

·         حداقل برداشت 1 دلار به حساب های پرفکت مانی , اگوپی , پیپال و …

·         این سایت هایپ نیست!پس توقع سود غیرمنطقی نداشته باشید! اما کلیکی معمولی هم نیز نیست.

توضیح فارسی قسمت های مختلف سایت:

recycle= حذف تبلیغات
Buy Ads = خرید تبلیغات
My AdCampaigns = مشاهده تبلیغات خریداری شده خود
Paid Ads = قسمت مشاهده تبلیغات پولی و امتیازی
Cashout Earnings = قسمت برداشت پول (عملیات واریز و دریافت)
Ad Filter = محدود کردن مقدار تبلیغات دریافتی ( فعال سازی این آپشن همراه با پرداخت هزینست)
فیلتر کارش اینه روی هر مقداری اونو تنظیم کنید ، مقادیر کمتر از مقدار تنظیم شده رو برای شما نمیفرسته ، همین!!
برای مثال مقدارش رو وقتی روی 0.1 بگذارید از اون به بعد سایت تبلیغات با مقادیر کمتر از 0.1 دلار رو برای شما نمیفرسته
Vacation Mode =  اگر امتیاز بالا دارید و چند روز قادر به کلیک نیستید بهتره Vacation رو خریداری کنید تا تبلیغی برای شما ارسال نشه
( فعال سازی این آپشن همراه با پرداخت هزینست)
Add Funds = واریز پول به سایت
Cashout= برداشت پول از سایت
Games= بخش بازی های سایت
Daily BAP Tax= معادل 100 امتیاز مالیات روزانه که از همه کسر می شود
Account Maintenance Fee = هزینه نگه داری و تعمیرات سایت معادل 0.001 هر روز از همه کسر می شود.

در صورتی که به گروه های بالاتر رسیدید می توانید 70 درصد درآمد روزانتون رو برای ماندن در گروه خودتان تبلیغ بخرید و 30 درصد آن را به عنوان سود خودتون از سایت خارج کنید

به ازای هر تبلیغ پولی که برای شما بیاد به میزان دلاری تبلیغ تقسیم بر 0.0005 از امتیاز شما کم خواهد شد.

به عبارت دیگر با خرید هر یک دلار 3100 امتیاز دریافت می کنید و به ازای هر 1 دلار، تبلیغی که دریافت می کنید 2000 امتیاز از شما کسر میشود

پس  یادتان باشد در این سایت:
امتیاز /BAP بیشتر = تبلیغات با تعداد و قیمت های بیشتر

یعنی هرچه امتیازتان بیشتر شود به گروههای بالاتر صعود می کنید و درآمد شما بیشتر می شود.

 

https://www.paidverts.com/ref/niloofar-64

 

 منبع: شهرراز

 

 

 

درباره ما
Profile Pic
مژدگانی به کسی که برای من در بیمارستان کار کمک بهیاری پیدا کند هدیه من به شما اولین حقوقی که میگیرم هست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 67
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 223
  • بازدید سال : 1,173
  • بازدید کلی : 8,412